Новият прочит на Павел Вежинов

13 ноември 2014 г., София.Снощи в Мраморното фоайе на Столична библиотека нямаше автографи, но имаше спомени – ярки, топли и с почитание. Издателство „Ентусиаст“ и издателство „Сиела“ представиха новите издания на романа „Нощем с белите коне“ и „Бариерата“ от Павел Вежинов. Книгите са посветени на 100-годишнината от рождението на големия български писател, сценарист, драматург, режисьор, публицист и обществен деец.  По време на събитието беше открита и съвместна изложба „Киното е двуостро оръжие”, посветена на творбите „Нощем с белите коне“ и „Бариерата“ и на визуалните им адаптации. Събитията са част от културната програма на Столична библиотека „Дни на творчеството на Павел Вежинов“, посветена на юбилея, която се провежда под патронажа на г-жа Йорданка Фандъкова, кмет на Столична община.
 
Премиерата събра на едно място много близки, приятели, колеги, почитатели и читатели на Павел Вежинов. Почетни гости на събитието бяха дъщерята на писателя Павлина Делчева-Вежинова и неговата внучка Вида Делчева, която е и редактор на новото издание на „Нощем с белите коне“ от „Ентусиаст“. Книгите представи литературният критик, историк и теоретик, общественик и публицист проф. Михаил Неделчев, а специален гост на събитието беше актрисата Пламена Гетова, участвала във филмовата адаптация на романа. Д-р Юлия Цинзова, директор на Столична библиотека, откри вечерта и запозна присъстващите с културната програма, посветена на месеца на Павел Вежинов.
   
Павлина Делчева сподели лични моменти и спомени със своя баща. Тя разкри интересни факти за вдъхновението на Вежинов за романа „Нощем с белите коне“, както и за истинските прототипи на героите от историята. „Винаги ми е било много интересно откъде идва картината с конете и един път той ми каза. В кабинета на баща ми имаше малка продълговата картина с розови коне на Дечко Узунов, а точно зад гърба на бюрото му имаше един индустриален пейзаж на Никола Николов, габровският художник. Всъщност от тези две картини – конете на Дечко Узунов и синият цвят на Никола Николов, татко сътвори своята картина на белите сини коне. И съм много щастлива, че нито Асен Шопов в театралната постановка, нито Зако Хеския във филма, дадоха конкретен образ на тази картина, защото и за баща ми, и за всички читатели и зрители, както и за мен, конете, нощта и детството са винаги личен спомен“, разкри Павлина Делчева.
 
Издателите Виктория Бисерова и Христо Блажев също споделиха своите впечатления от творчеството на Павел Вежинов. „Убедена съм, че творчеството на Павел Вежинов е променило представата за литература на много поколения читатели. Тепърва то ще има все по-голяма роля в живота на младите хора в България, просто трябва да им позволим да се запознаят с него“, сподели Виктория Бисерова от „Ентусиаст“. Такова беше и мнението на Христо Блажев, който потвърди, че и романът, и повестта биха провокирали интереса на младите читатели, които чрез тези произведения имат прекрасна възможност да открият Павел Вежинов като писател.
 
Проф. Михаил Неделчев разказа забавна история от спомените си за близкото си приятелство с Павел Вежинов, след което премина към литературен анализ на романа и на повестта. „Спомням си една драматична ситуация в подземието на Съюза на писателите, когато нашият учител по литературознание, големият историк и теоретик проф. Никола Георгиев в една деликатна ситуация каза на Павел Вежинов: „Татенце, татенце, защо направи така след „Синия залез“?” Репликата, сега оценявам, че беше до голяма степен несправедлива, защото очевидно е, че днес от литературно-историческата дистанция можем да видим как едни писатели остават назад, а други писатели могат наистина не само да бъдат възкресени, но и творбите им да звучат на младия читател като едно откритие. Това безспорно се случва и с „Нощем с белите коне“ и с „Бариерата“, разказа проф. Неделчев.
 
По време на премиерата бяха показани снимки от личния архив на Павел Вежинов. Специално за гостите на събитието актрисата Пламена Гетова прочете своя любим откъс от романа, с който развълнува силно присъстващите. „Аз бях в ролята на госпожица Логофетова. За нея Павел Вежинов казва, че привличала Урумов като голяма риба, теглена от брега. Някъде в първите епизоди умрях и никога няма да забравя собственото си погребение. Положиха ме в ковчег и според Николай Бинев – точно по мярка. Той имаше невероятно чувство за хумор. До тук добре! Но когато цветята, с които ме затрупаха, буквално започнаха да преливат, някаква сила ме завихри и ме хвърли в бездна. Обзе ме паника, а Николай Бинев зад кадър не спираше да се шегува и да хвърля закачки от рода на: „Толкова си красива мъртва, че жалко за цветята и въобще като те гледам, май нямаш намерение въобще да се връщаш при нас! Това не ми беше първото умиране пред камера, но със сигурност – най-запомнящото се“, сподели актрисата.
 
Гостите на събитието имаха възможност да се докоснат до личните вещи на Павел Вежинов, които за първи път напускат семейния архив. Специално за откриването на изложбата „Киното е двуостро оръжие“ бяха експонирани пишещата машина на писателя, ръкописи на сценария на филма „Нощем с белите коне“, сценария на театралната постановка, портрет на Павел Вежинов от Любомир Гуляшки от 1985 г., шарж на писателя от Доньо Донев, много награди, дипломи и отличия.
 
Посетителите на Столична библиотека ще могат да разгледат изложбата „Киното е двуостро оръжие“ до 26 ноември 2014 г.  в зала „София“. Освен хронологично проследяване на изданията на „Нощем с белите коне“ и „Бариерата“, акцент е поставен на литературната критика и отзиви за тях през годините. За първи път на едно място читателите ще могат да видят изложени всички налични български и чужди изданията на романа и на повестта. През януари 2015 г. домакин на изложбата ще бъде Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“.

 
PixelHouse Enthusiast © 2010 Enthusiast | All rights reserved | www.enthusiast.bg